Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Melancholia

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2011Kesto: 137 minuuttia
Julkaisija: Nordisk Film 
  
 
Ikäraja:
(11)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 11 vuotta.
VET: 264256  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Nordisk Film) ellei toisin mainita.

Kuvat

Kirsten Dunst
Kirsten Dunst
Lars von Trier ohjaa näyttelijöitään
Lars von Trier ohjaa näyttelijöitään

Elokuva

Ter­ren­ce Ma­lick poh­ti Kul­tai­sen pal­mun voit­ta­nees­sa Tree of Li­fes­sa maail­man syn­tyä ja tuon­puo­leis­ta.

Ter­ren­ce Ma­lick poh­ti Kul­tai­sen pal­mun voit­ta­nees­sa Tree of Li­fes­sa maail­man syn­tyä ja tuon­puo­leis­ta. Can­ne­sis­sa kak­ko­sek­si jää­nyt Lars von Trier ei ole vä­hemmän kun­nian­hi­moi­nen. Me­lanc­ho­lias­sa koit­taa maail­man­lop­pu.
Nat­simöläy­tys­ten ta­kia fes­ti­vaa­lil­ta kar­ko­tet­tu Trier jou­tui ko­ti­maas­saan po­lii­si­kuu­lus­te­lui­hin. Sen vuok­si oh­jaa­ja il­moit­ti kuun alus­sa, et­tei enää an­na haas­tat­te­lu­ja. Kaik­ki tans­ka­lai­soh­jaa­jan Ruot­sis­sa ku­vaa­mas­ta eng­lan­nin­kie­li­sestä Me­lanc­ho­lias­ta pitää siis tul­ki­ta ihan it­se.
Kirs­ten Dunst näyt­te­lee ur­heas­ti Jus­ti­nea, mor­sian­ta, jo­ka dep­res­siol­laan pi­laa hää­juh­lat. Sul­ha­sen oli­si tie­tys­ti kan­nat­ta­nut har­ki­ta etukä­teen, kun mor­sian on ni­met­ty mar­kii­si de Sa­den teok­sen mu­kaan! Si­sar­ta Clai­rea esittää Char­lot­te Gains­bourg. Mo­lem­mat nai­set kan­nat­te­le­vat Me­lanc­ho­liaa minkä voi­vat. Var­sin­kin Gains­bourg on hätkäh­dyttävä, kun Trier vih­doin lait­taa isom­man jyt­kyn pääl­le.
Me­lanc­ho­lia al­kaa ja päät­tyy hie­nos­ti. Ku­vaa­ja Ma­nuel Al­ber­to Cla­ron maa­lauk­sel­li­set ”­liik­ku­vat va­lo­ku­vat” hään­viettä­jistä ovat lois­te­liaan sur­rea­lis­tis­ta ku­va­tai­det­ta. Fil­min päättävä lo­pun odo­tus on hui­man kau­nis oh­jaa­jan tes­ta­ment­ti siltä va­ral­ta, että me­dial­le pu­hu­mi­sen lisäk­si Trier lo­pet­tai­si ko­ko elo­ku­van­teon. Mitä jää ku­vat­ta­vak­si maail­man­lo­pun jäl­keen?
Hy­vien osuuk­sien vä­liin jää sa­ta mi­nuut­tia tyhjänpäiväistä. Trier on lais­ka ja riistää näyt­te­lijöitään. Hää­koh­taus vi­li­see julk­kik­sia enemmän kuin So­der­berg­hin Tar­tun­ta-e­lo­ku­van trai­le­ri. Eikä heil­le an­ne­ta te­ke­mistä. Fil­mi jää naa­mo­jen pu­dot­te­luk­si. Udo Kier on se­re­mo­nia­mes­ta­ri, Jes­per Ch­ris­ten­sen ho­vi­mes­ta­ri. Ja Stel­lan Skarsgård tuo pip­pa­loi­hin poi­kan­sa­kin.
Hää­vie­raat py­syvät vie­rai­na myös kat­so­jal­le. Ko­ris­te­roo­leis­sa imp­ro­vi­soi­daan huo­no­ja koh­tauk­sia sur­kein rep­lii­kein. Ve­te­raa­ni John Hur­til­le on sat­tu­nut eri­tyi­sen huo­no ku­vauspäivä. Char­lot­te Ramp­lin­gin äi­ti­hah­mo on ikävä ih­mi­nen. Skarsgård esittää häikäi­lemätöntä bu­si­ness­miestä ja Kie­fer Sut­her­land ra­hois­taan ki­ti­sevää lan­koa. In­hi­mil­li­siltä vai­kut­ta­vat vain Ca­me­ron Spurr per­heen pik­ku­poi­ka Leo­na ja Bra­dy Cor­bet kuok­ka­vie­ras­nuo­ru­kai­se­na.
I­lo­ton­ta juh­laa vie­tetään ylel­li­sessä kar­ta­nos­sa, jo­ta ympäröi kah­dek­san­tois­ta reiän golf­kenttä. Ra­ha­rik­kai­den pii­kit­te­lystä kai on ky­se, kos­ka ta­val­li­sia ih­mi­siä ei ek­sy pai­kal­le. Kaik­ki, mikä ei lisää elo­ku­vaan, yleensä vä­hentää siitä. Trie­rin ve­ti­nen ker­ron­ta ku­vas­taa vain por­va­ris­ton hil­lit­tyä har­mia. Kri­tiik­ki vai­kut­taa ham­paat­to­mal­ta ja osoit­teet­to­mal­ta, jos ver­taa mi­hin mit­toi­hin jo­ku Pa­so­li­ni ve­nyi jo 60- ja 70-lu­vuil­la.
Tai­tees­ta tai­ka­luo­la
Me­lanc­ho­lian sur­rea­lis­mis­sa on su­ku­lai­suut­ta Luis Buñue­lin klas­sik­koi­hin. Niissä­kin ih­mi­set ko­koon­tui­vat tar­koi­tuk­set­to­mas­ti juh­la­huo­nei­siin tai de Sa­den So­do­man lin­noi­hin. Trie­rillä­kin ta­pah­tu­mat ovat jat­ku­vas­sa kes­key­tys­ti­las­sa – ”­coi­tus in­ter­rup­tus”. Ko­meim­mis­sa jak­sois­sa soi Wag­ne­rin Tris­ta­nin ja Isol­den fi­naa­li, jo­ta käy­tet­tiin Buñue­lin ja Dalín An­da­lu­sia­lai­ses­sa koi­ras­sa (1929).
Me­lanc­ho­lias­sa kat­seet suun­na­taan tai­vaal­le, koh­ti maa­pal­loa uh­kaa­vaa si­nistä pla­neet­taa. Buñuel­kin loi kat­seen kuu­hun, en­nen kuin ava­si par­ta­veit­sen­terällä yleisön silmät elo­ku­van ih­meel­li­syyk­sil­le. Mes­ta­ri Buñuel kir­kas­ti aja­tuk­siam­me, mut­ta ”­von” Trier vain hämärtää.
Ver­tauk­sia Trier käyttää suu­ren­moi­ses­ti. Pik­ku­poi­ka as­kar­te­lee rau­ta­lan­gas­ta här­ve­lin. Sen lä­pi voi kat­soa kuin­ka kau­ka­na pla­neet­ta maas­ta kul­loin­kin on. Lä­he­neekö se vai etään­tyykö jo? Tai­det­ta­kin voi käyttää mit­ta­ri­na ih­mis­ten ja yh­teis­kun­nan ti­las­ta: mi­ten meil­le käy? Pa­hem­pi vain, että vii­me ai­koi­na Trie­rin här­ve­li on mi­tan­nut oh­jaa­jan nenän etäi­syyttä hä­nen na­vas­taan.
Leo-poi­ka ky­syy suo­sik­kitä­diltään, on­ko mitään tehtä­vissä. Sil­loin Jus­ti­ne kek­sii ”­tai­ka­luo­lan”. Sen suo­jiin kerään­nytään yh­dessä odot­te­le­maan, mitä tu­le­man pitää. Mit­ta­rihär­ve­lin ta­paan tai­ka­luo­la mer­kin­nee Trie­rin tai­dekä­si­tystä. Tai­det­ta tehdään huo­li­mat­ta siitä, pysäyttääkö se ympä­ristö­ka­tast­ro­fin tai vah­vis­taa­ko se eu­roa. Luo­vuus on ih­mi­sen luon­to.
Ing­mar Berg­man ma­sen­tui 70-lu­vun lo­pus­sa ve­ro­kar­hu­jen jah­dis­ta, muut­ti Sak­saan ja te­ki epä­toi­voi­set elo­ku­van­sa Käär­meen mu­na ja Ma­rio­net­tien elämästä. Ma­sen­tu­nut Trier oh­ja­si An­tich­ris­tin ja Me­lanc­ho­lian. Hir­veän tuot­te­liai­ta nämä ma­sen­tu­neet tai­tei­li­jat!
Minä te­ki­sin mie­luum­min jo­tain epä­toi­vois­ta kuin kat­soi­sin An­tich­ris­tin uu­des­taan tai Me­lanc­ho­lia 2:n. Jo­tain toi­vei­kas­ta siinä kui­ten­kin on, että me­lan­ko­liaa edes yri­tetään kääntää tai­teek­si. (HB)
31/10/2011

Traileri

Tämä video on ehkä jo poistettu YouTube:sta. Kokeile kuitenkin?

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy