Heat — ajojahti on tv-sarja Miami Vicen luojana tunnetuksi tulleen Michael Mannin toiseksi paras elokuva.
Heat — ajojahti on tv-sarja Miami Vicen luojana tunnetuksi tulleen Michael Mannin toiseksi paras elokuva. Paras on ensimmäinen Hannibal Lecter -elokuva Pyskopaatin jäljillä (Manhunter, 1986). Molemmat ovat kestäneet aikaa erinomaisesti.
Se aika oli tosin toinen kuin nyt. Studioilla oli varaa palkata kaksi megatähteä samaan produktioon, ja näyttelijöillä itsellään oli vielä siihen halua. Egomaanisuus ei vielä tyystin vallinnut edes Hollywoodia.
Al Pacino toimii etsivänä ja Robert De Niro pankkiryöstöspesialistina. Kaksi miestä, sama intensiteetti.
On luultavasti väärin pitää miehiä toistensa sukulaissieluina. Täydellinen omistautuminen ammatille yhdistää, mutta lopulta miehet ovat toistensa vastakohtia. Etsivä Hanna (Pacino) elää työnsä kautta, pysyy etäisenä vaimolleen, mutta pystyy näyttämään empatiaa läheisilleen ja työkavereilleen. Hän toki katsoo nietscheläiseen kuiluun ja kuilu katsoo takaisin, mutta ei hän sinne putoa. De Niro pyristelee sosiopatian ja inhimillisyyden välillä. Hän kulkee vääjäämätöntä loppuaan kohden.
Elokuva tuntui tuoreeltaan suorastaan häkellyttävältä kokemukselta ja mielellään tätä katsoo edelleen: pankkiryöstön jälkeen rynnäkkökivääri laulaa siihen malliin, ettei mikään välienselvittely missään elokuvassa tunnu tämän jälkeen juuri miltään. Nyt kahdenkymmenen vuoden jälkeen Heat panee nykypäivän tehosterymistelyjä suorastaan halvalla.
Uusintakierroksella huomioi, kuinka Val Kilmer tekee elämänsä roolin yhtenä koplan jäsenistä. Natalie Portman on puolestaan oireieleva teini-ikäinen 10 vuotta ennen Tähtien sota –osiaan.
Heatin vanha Sandrewn aikainen DVD-versio oli jo aikoinaan pätevä teknisesti. BD toki panee paremmaksi joka tasolla. Laitos on nykyään aika harvinainen kahden levyn paketti, jossa toinen kiekko on varattu ekstroille. Niitähän riittää: kommenttiraita, 175 min. dokumentit, 10 min. poistettuja kohtauksia ja 7 min. trailerita. Dokumenttien tärkein anti koskee kuuluisaa kahvilakeskustelua, joka pani epäilemään, ettei näyttelijäkaksikko koskaan edes tavannut toisiaan kuvauksissa. Ilmenee, että avainkohtaus kuvattiin kaikista mahdollisista kulmistä. Ohjaaja Mann päätyi kierään tapaan, jossa kummatkaan eivät tunnistettavasti ole samaan aikaan kuvassa. Näin syntyi myytti. (PS)