”Muuttuuko ihminen, ja mihin suuntaan.” Lainaus ei ole elokuvasta, mutta vanha iskelmäteksti iskeytyy tajuntaan korvamatona.
”Muuttuuko ihminen, ja mihin suuntaan.” Lainaus ei ole elokuvasta, mutta vanha iskelmäteksti iskeytyy tajuntaan korvamatona. Kyse on kuitenkin madonreiästä, toisin sanoen vakavahenkisestä, filosofisesta ja isoja investointeja vaatineesta science fictionista.
Lähtökohta on kuin kiilusilmäkepulaisen märästä unesta, joka muuttuu painajaiseksi. Tieteelliset ja historiallisen totuudet on kyseenalaistettu maapallon pikkuhiljaa kuollessa nälkään. Maanviljelys on syrjäyttänyt sotateollisuuden yhteiskuntien agendoilla. Avaruuslentäjä, joka on käynyt ilmakehässä muutenkin kuin simulaattorissa, saa tehtävän johdattaa ihmiskunta pelastukseen toisesta galaksista, jonne päästään avaruuden madonreiästä.
Lajityyppiin on taas luottaminen, sillä Interstellar pystyy kertomaan omanlaisensa ratkaisunsa ihmiskunnan kehitykselle ja ulkoavaruuden olentojen aiheuttamille yliluonnollisille kokemuksille. Se tavallaan myös kertoo, mistä Stanley Kubrickin 2001: Avaruusseikkailussa oikeastaan oli kyse.
Sivupoluille ei juuri hypitä. Isän ja lasten välinen rakkaus kuvataan hienosti, eikä romantiikanköynnöstä ole ympätty tarinanjuureen. Oikeastaan mikään tässä ei juurikaan häiritse kuin Matthew McConaugheylle True Detective –sarjasta päälle jäänyt nykivä etelävaltioiden elekieli.
Hamiltonin kellotehdas saa hienoa mainosta pilottikellon ja Khaki-kronon kautta. Kelloilla on elimellinen osa elokuvaa. Kovin kaukaa haettua tämä ei ole, sillä juuri Hamiltonin taskukello oli aikoinaan pääosassa 1800-luvun yhdysvaltalaisen rautatielaitoksen toiminnassa.
Yksityiskohtia riittää. Yksi on tietokone, jonka fyysinen olomuoto on jotain uutta. Nimi on kuitenkin Tars, mikä tietysti viittaa Edgar Rice Burroughsin legendaarisiin Mars-kirjoihin. Christopher Nolania aiemmin kunniaa tälle punaisen planeeran vihreälle miehelle tosin antoi suomalainen elokuvaohjaaja Aarne Saastamoinen, joka muutti sukunimensä Tarkakseksi jo vuonna 1947.
Laadukas kuva ja ääniraita. Tehokeinona käytetään kahta kuvasuhdetta. Avaruutta kuvataan peruslaajakuvan korkeudella, kun taas ihmisten toimintaa laajempana Panavision-suhteella. Kahdella levyllä, joten ekstroja riittää: 165 min. dokumentit ja neljä traileria. (PS)